Uutta toimitilaa alettiin pohtia tilanteessa, jossa Knowit oli tehnyt useita yrityskauppoja ja toimitiloja oli monessa eri osoitteessa ympäri Helsinkiä. Tavoitteena oli saada kaikki liiketoiminta-alueet ja uudet yritykset saman katon alle. Vanhat toimitilat olivat käymässä ahtaaksi, eikä tilanne ollut ideaali hybridityöskentelylle. Yrityksessä päätettiin ottaa yhteyttä Elon vuokrauspäällikkö Mari Juutilaiseen.
”Kerroimme Marille toiveemme ja tarpeemme. Hän kääri heti hihat ylös ja ryhtyi hommiin. Marin esittämistä vaihtoehdoista meitä puhutteli eniten sijaintinsa vuoksi Kansis1. Minusta oli hienoa miten projektin joka vaiheeseen osallistettiin paljon Knowitin työntekijöitä. Kyselyissä selvitettiin miten kukin haluaa työskennellä. Toiveita on helpompi toteuttaa, kun tietää mitä ne tarkalleen ottaen ovat. Matkan varrella kaikilla oli mahdollisuus osallistua ja kertoa näkemyksensä”, Heidi Räsänen kertoo.
Uusi toimitila auttoi murrostilanteessa
”Olimme uudessa murrostilanteessa, ja meidän oli vaikea hahmottaa miten paljon tilaa tarvitsemme. Elo tarjosi meille työympäristöhanketta, joka toteutettiin yhteistyössä Newsecin työryhmän ja Knowitin projektiryhmän kanssa. Tiia Rauhamäki Newseciltä veti workshopit huikealla ammattitaidolla. Se oli hyvä tapa kerätä kaikkien yritysten avainhenkilöt kerralla kokoon keskustelemaan ja sparrailemaan. Kaikki tulivat hieman erilaisista lähtökohdista, joten oli hyvä selvittää jokaisen tarpeet. Meille alkoi muodostua selkeä kuva mitä oikeastaan tarvitsemme, ja paljonko neliöitä sen toteuttamiseen tarvitaan. Newsecin erityisosaaminen työympäristöhankkeen kokonaisuuden hallinnasta ja työympäristön toiminallisuudesta vakuutti meidät niin, että valitsimmekin Newsecin projektikumppaniksi viemään tilaprojektikokonaisuuden alusta loppuun yhdessä Knowitin projektiryhmän kanssa. Saimme todella ammattitaitoisen ja huikean tiimin työympäristön konseptointiin, tila- ja sisustussuunnitteluun, projektinjohtoon sekä muutosjohtamiseen”, Minna Reilin kuvaa projektia.
Sijainti ja palvelut vetivät puoleensa
Knowitin toimistot ovat joka kaupungissa aina keskustan ytimessä, joten myös Helsingin toimitila haluttiin ydinkeskustaan. Kansis1:sen sijainti osoittautui loistavaksi.
”Tänne on helppo kutsua asiakkaita palavereihin. Osa omista asiantuntijoistamme työskentelee asiakkaiden toimitiloissa. Nyt heidänkin on helppo tulla mistä suunnasta tahansa Knowitin toimistolle julkisilla kulkuneuvoilla”, Heidi Räsänen iloitsee.
”Täällä on kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Helpottaa arkea, kun voi hoitaa työpäivän lomassa monenlaisia asioita. Tulee kokeiltua erilaisia lounasruokia, kun on niin paljon mahdollisuuksia. Nyt odotamme innolla Kansis-ravintolan aukeamista”, Minna Reilin sanoo.
Kiinteistön laaja lisäpalveluiden valikoima oli Knowitilla tärkeässä roolissa uuden toimitilan valinnassa. Palveluita onkin käytetty ahkerasti heti alusta saakka. Monella yrityksellä ei välttämättä ole mahdollista omiin tiloihin toteuttaa yhtä laajaa lisäpalveluvalikoimaa, mikä Kansis1:sen kiinteistöstä löytyy.
”Kuntosali ja lounasravintola ovat henkilöstöllemme tärkeitä. Suihkuun pääsee kätevästi pyörämatkan päätteeksi. Kiinteistön jumppasalissa vedämme kerran viikossa joogatunteja. Sujuva aulapalvelu luo hyvän fiiliksen. Uudet remontoidut tilat ovat visuaalisesti silmään miellyttäviä, moderneja ja toimivia”, Heidi Räsänen luettelee.
”Meillä on ollut hyvin käytössä kiinteistön yhteiset viihtyisät neuvottelutilat. Erityisesti isompia neukkareita käytetään ahkerasti. Yläkerran edustustilat ovat myös olleet käytössä. Tosi laajasti ja monipuolisesti meidän ihmiset ovat löytäneet kiinteistön eri palveluita”, Minna Reilin kertoo.
Räätälöintitoiveet toteutuivat
Kansis1 kiinnosti Knowitia erityisesti sen vuoksi, että heidän vuokraamansa tila remontoitiin katosta lattiaan. Yritykselle oli tärkeää päästä alusta asti mukaan vaikuttamaan esimerkiksi materiaalivalintoihin.
”Meidän kaikki toiveet onnistuivat tilojen räätälöinnin suhteen. Isoin asia oli sisäportaat. Koska olemme kahdessa kerroksessa, halusimme sisäportaat, jotka yhdistävät eri kerrokset saumattomasti. Se onnistui loistavasti. Näemme joka päivä arjessa, miten sisäportaat tuovat aidosti lisäarvoa meille, kun kahdessa kerroksessa työskentely ei estä sujuvaa työskentelyä ja kollegoiden kohtaamista”, Heidi Räsänen iloitsee.
”Meidän konsepti toimitiloille oli, että lopputulos on inspiroiva, vastuullinen ja toiminnallinen niin, että ihmisillä on helppo tehdä yhteistyötä, työ itsessään sujuu ja meille tärkeä arvo vastuullisuus toteutuu jokapäiväisessä työympäristössämme. Meidän tahtotilaa myös kuultiin hienosti siinä, että kaikki rakennusmateriaalit pitää olla vastuullisesti tuotettu”, Minna Reilin komppaa.
Työntekijöiltä positiivista palautetta
Saman katon alle siirtymisellä Knowitilla haettiin synergiaetuja eri Knowit yritysten kanssa. Knowitilla koetaankin, että työntekijöiden keskinäinen yhteistyö on nyt aidosti lisääntynyt. Pystymme yhdessä mutkattomasti palvelemaan yhteisiä asiakkaita, kun toimitilat mahdollistavat työntekijöiden kohtaamisen vaivattomasti.
”Moni työntekijämme sanoo, ettei ennen käynyt niin usein toimistolla, mutta nyt haluaa tulla paikan päälle. Olemme onnistuneet siinä, että toteutimme muuntautumiskykyisen ja toiminnallisen toimiston, jossa ihmiset haluavat työskennellä. Nämä toimitilat tuovat aidosti lisäarvoa ihan siihen perusarkeen. Tästä me oikeastaan olemme eniten tyytyväisiä. Työntekeminen on kuitenkin toimitilan tärkein tarkoitus – ja siinä onnistuimme”, Minna Reilin kertoo.
”Palaute on ollut poikkeuksetta positiivista. Tapasin juuri eilen perhevapaalta palanneen työntekijän, joka kehui miten kotoisan oloinen toimistomme on. Toimitilamme tavallaan kilpailee kodin kanssa. Meidän pitää miettiä, mikä saa ihmisen tulemaan toimistolle sen sijaan, että hän jäisi kotiin työskentelemään. Ymmärsimme, että meillä on kova kilpailutilanne”, Heidi Räsänen sanoo.
Kaikki toimii ja yhteistyö sujuu
Yhteistyö kaikkien osapuolien kanssa sujui loistavasti. Peukaloita ei pyöritelty, vaan asiat etenivät koko ajan vauhdilla. Knowit kiittelee vuolaasti Newsecin ja Elon asiantuntijoilta korvaamattomasta avusta projektin eri vaiheissa – aina pienistä yksityiskohdista isoon kuvaan.
”Yhteistyö Elon kanssa sujui hyvin. Se on helppoa, joustavaa ja mutkatonta. Ihmiset ovat aina tavoitettavissa. Meitä kuunnellaan. Ihan sama mitä kysymme, aina löytyy vastaus. Olemme olleet tosi tyytyväisiä. Kansista voi suosittaa kaikille, jotka haluavat hyvän sijainnin ja päästä modernien palveluiden pariin. Kansis1:sen tekniikka toimii, kaikki on tätä päivää. Täällä onnistuu sekä etä-, läsnä- ja hybridityöskentelymallit”, Minna Reilin luettelee.
”Uusi toimisto on vaan yksinkertaisesti aivan mahtava. Me olemme tosi tyytyväisiä. Meidän toiveet toteutuivat täysin. Meidän ihmiset aidosti viihtyvät täällä. Nyt kovasti odotetaan yrityksemme oman terassin valmistumista sisäpihalla. Siihen tulee 110 neliötä, joissa voi vaikka järjestää juhannustanssit”, Heidi Räsänen naurahtaa.
”Menee ihan yli sanoiksi, mutta kaikki toimii, niin mitä sitä himmailemaan. Arvostamme sitä miten paljon meidän toiveiden eteen oltiin valmiita tekemään. Kaikesta näkee, että olemme tekemissä ammattilaisten kanssa. Luottamus on molemmin puolista. Haluamme antaa Elolle ison kiitoksen joustavasta palveluasenteesta. Voimme lämpimästi suositella Kansista, ja yhteistyötä Elon sekä Newsecin kanssa. Yhteistyö on ollut niin onnistunut, että päätimme tehdä tulevatkin toimitilaprojektimme samalla konseptilla yhdessä”, Minna Reilin summaa.Uudet toimitilat tuovat aidosti lisäarvoa perusarkeen
Knowit on pohjoismainen, paikallisesti toimiva konsultointiyritys, joka tukee yrityksiä ja organisaatioita digitaalisessa muutoksessa. Knowit rakentaa kestävää ja inhimillistä yhteiskuntaa digitalisaation keinoin sekä helpottaa ihmisten jokapäiväistä elämää luomalla vastuullisia, turvallisia ja innovatiivisia ratkaisuja.
Knowit perheeseen Suomessa kuuluu Knowit Solutions, Knowit Solutions FLX, Knowit Experience, Knowit Insight ja Knowit Cloud Partnerships. Henkilöstöä on Suomessa yhteensä noin 500 Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Knowit Helsingin toimipiste muutti Kansis1:seen joulukuussa 2022. Muuttoprojektissa projektipäällikön roolissa olivat Office Manager Minna Reilin ja Senior HR Manager Heidi Räsänen.